Marele actor Ilarion Ciobanu, între rugby şi actorie la Buftea

lun, 15 decembrie 2014

Cunoscut ca un om dintr-o bucată, impresionant prin statura sa, actorul care l-a întruchipat pe Gerula, în filmul ”Columna”, a reuşit să-şi facă singur scenele socotite dificile, cele în care actorii erau dublaţi, de obicei, de cascadori. Deloc întâmplător, Ilarion Ciobanu fiind practicant al rugby-ului în tinereţe.

La filmul ”Dacii” au participat numeroşi cascadori, precum rugbyştii Doruţiu, Ghiuzelea sau Făgărăşanu, aruncătorul de ciocan Răcănescu sau canotorul Teodorov, însă la alte pelicule printre cei care au făcut cascade s-au numărat chiar actorii. Iar din această categorie, destul de restrânsă numeric, a făcut parte şi Ilarion Ciobanu.

Născut la 28 octombrie 1931, în Ciucur, Tighina, absolvent al Institutului de Artă Teatrală şi Cinematografică Bucureşti (IATC), promoţia 1960, acesta a debutat în filmul „Setea” (1961), alături de Amza Pellea şi Ion Besoiu. Numele său a apărut apoi pe genericul a peste 50 de filme, pentru contribuţia sa în arta cinematografiei primind în 2004, la prima ediţia a Festivalului de Film Bucureşti (BiFEST), Premiul de Excelenţă.

Ringul_1241086763_1985

Pe lângă film, Ilarion Ciobanu a fost pasionat de rugby, sport pe care l-a practicat cu mult succes. Actorul şi-a făcut debutul în 1948, la Ştiinţa Bucureşti, sub îndrumarea antrenorului Gustav Fanella. S-a transferat apoi la Dinamo Bucureşti, unde a cunoscut consacrarea ca sportiv. Ultima parte a carierei a petrecut-o la Progresul Bucureşti (1959-1962). Jucător de linia a II-a, cunoscut de apropiaţi sub porecla “Claris”, Ilarion Ciobanu era socotit atunci un înaintaş de temut, greu de trecut, pe cât de dur în sensul bun al cuvântului, pe atât de corect.

 

VEZI UN REPORTAJ DE EXCEPTIE DESPRE DANUBIANA

Adversar al său, Viorel Morariu, vicepreşedintele de onoare al forului european, l-a caracterizat astfel: ”A fost un foarte bun jucător de rugby. Unul veritabil. De altfel, a şi jucat mult timp. A evoluat ca înaintaş, în linia a doua. Era foarte bun în margine, aspru, dădea placaje necruţătoare. Era greu de oprit. Îmi amintesc că a plecat cu noi, cei de la Griviţa, într-un turneu în Bulgaria prin care am încercat să promovăm rugby-ul acolo. A renunţat la sport fiindcă programul său era aglomerat în momentul în care a decis să facă film. La facultatea de actorie s-a dus, a recitat o poezie şi i-a convins imediat pe cei care făceau parte din comisia de admitere. Avea şi un timbru al vocii special, inconfundabil. Cânta frumos. Un om admirabil şi un actor deosebit”.

Untitled-2
Cascador cunoscut, Jean Polizache îşi aminteşte cu mare plăcere de Ilarion Ciobanu, mai cu seamă că şi el a făcut rugby. Acesta a rememorat momentul în care cunoscutul actor s-a încumetat să-şi facă singur o cascadă. ”Claris, Dumnezeu să-l odihnească în pace, trebuia să cadă peste un zid. El s-a ambiţionat să facă singur asta. Noi, cascadorii, am râs de el, l-am tachinat, dar a reuşit. Ceea ce nu ne-a mirat prea tare. Îl ştiam că este încăpăţânat. Că nu se lăsa până nu făcea el ce şi-a propus. Îl ajuta şi constituţia fizică”, spune Polizache.
Vasile Boghiţă, ”adversar” al lui Sergiu în ”Ringul”
Un alt actor care nu a avut nevoie de ”dublură” a fost Vasile Boghiţă. Fost mare boxer, acesta a interpretat un rol în ”Ringul”, fiind cel care se lupta cu Sergiu Nicolaescu. Socru al fostului internaţional de rugby Daniel Boldor, actualmente unul dintre antrenorii Stelei, acesta îmi povestea pe la mijlocul anilor 90 că a încins mai multe dispute cu Sergiu Nicolaescu. Şi că la una dintre ele, într-un moment de neatenţie, regizorul a reuşit să-l trimită la podea.

 

La realizarea filmului ”Dacii” (1967), Sergiu Nicolaescu a apelat la sportivi cunoscuţi pentru a realiza cascadele

DACII 1

O parte dintre filmările la pelicula istorică s-au desfăşurat la Studioul Cinematografic Bucureşti din Buftea, la ele participând circa 2.000 de oameni. Fiind vorba despre o super-producţie istorică, a fost formată o echipă de cascadori, aceştia fiind foşti sportivi.

Într-un top al celor mai vizionate filme româneşti, ”Dacii” ocupă locul 4.

Produs de Studioul Cinematografic Bucureşti, în colaborare cu Franco-London Films, pelicula a reprezentat debutul în lungmetraj a regizorului Sergiu Nicolaescu, cel care se începuse în cinematografie în 1959, cu ”Scoicile nu au vorbit niciodată” şi se evidenţiase mai apoi cu scurtmetrajul ”Memoria trandafirului”, care s-a bucurat se succes la Festivalul de la Cannes.
Realizarea unui film istoric, la mijlocul secolului trecut, când nu existau mijloacele tehnice de astăzi, ridica din start mari probleme. Una dintre ele a fost cea a temei alese. Iniţial, Sergiu Nicolaescu a propus trei variante – Traian şi Decebal, Ştefan cel Mare şi Mihai Viteazul -, însă niciuna dintre ele n-a fost pe placul lui Paul Cernea, cel care conducea în anii 60 studiourile de la Buftea. S-a optat, în cele din urmă, pentru ”Dacii”. Şi pentru ca filmul să fie primit bine şi în afara României, tânărul regizor a discutat, pe când se afla într-o vizită la Paris, cu Henry Deutschmeister. Aflat în conducerea companiei Franco-London-Films, acesta fusese vicepreşedintele juriului Festivalului Internaţional de Film de la Cannes. În plus, Deutschmeister copilărise în România, fiind născut în 21 mai 1902, la Brăila.

romanmiclovan-1024x828

Pierre Brice, în rolul lui Severus

Sergiu Nicolaescu a ajuns la un acord cu partea franceză după negocieri care au durat aproape un an. Acordul a fost semnat în 9 martie 1966 şi, potrivit lui, mai mulţi actori francezi au primit roluri în film. Cunoscut deja după ce-l întruchipase pe Winnetou din ecranizările romanelor lui Karl May, Pierre Brice l-a jucat pe generalul roman Severus. Acesta mărturisea atunci că n-ar fi putut duce la bun sfârşit rolul din ”Dacii” dacă n-ar fi dispus de condiţia fizică pe care i-o dădea trecutul său sportiv. ”În armată, fiind marinar, am deprins secretul sporturilor nautice. În acelaşi timp, am făcut călărie, lupte, box. Îmi amintesc că am participat şi la câteva curse de sprint, la 400 de metri”, declara actorul francez.
Afişul filmului este dominat, desigur, de actorii români. Amza Pellea a fost distribuit în rolul regelui Decebal, Emil Botta l-a întruchipat pe marele preot dac, iar Mircea Albulescu pe Oluper. Cum actorii francezi nu ştiau româneşte, vocea lor a fost dublată tot de actori autohtoni: Ion Besoiu – Severus, Leopoldina Bălănuţă – Meda, Ştefan Iordache – Cotyso. În aceeaşi situaţie s-a aflat şi Amza Pellea, care suferea de o afecţiune a corzilor vocale – şi în acest film, dar şi în ”Mihai Viteazul”, vocea lui a fost dublată de Emanoil Petruţ.

 

”Şi dacii făceau exerciţii fizice”

haiduci

Filmările s-au desfăşurat din mai până în noiembrie 1966, la Buftea, Sarmizegestusa, Stâna de Vale, Hârşova şi în Bucegi, la ele participând circa două mii de oameni. Alături de actori şi figuranţi s-au aflat şi o mână de cascadori, ceea ce a reprezentat o premieră pentru cinematografia noastră. Ei fuseseră selecţionaţi de Sergiu Nicolaescu dintre foşti sportivi. Ceea ce nu trebuie să surprindă prea tare, tânărul regizor fiind cunoscut ca un practicant al unor discipline – făcuse atletism la Timişoara, apoi box şi rugby în Bucureşti.
Pe de altă parte, pentru a realiza pelicula el îşi luase consultanţi dintre istoricii cunoscuţi ai acelor vremuri – Constantin şi Hadrian Daicoviciu. De asemenea, apelase la specialişti în lupte (Lucian Purdea), scrimă (Constantin Stelian) şi călărie (dr. Ion Apahideanu). Pentru realizarea costumelor, a mers la Roma şi a fotografiat Columna lui Traian, acolo unde sunt reprezentaţi atât romanii, cât şi dacii.

Ilarion Ciobanu

Cât despre implicarea unor cascadori-sportivi în film, Sergiu Nicolaescu avea să se explice într-un număr al revistei ”Sport” din 1966: ”În fiecare film istoric cu acţiuni de masă, gen super-producţie, există un grup de tineri atleţi cu care se filmează prim-planurile. E vorba de cei care execută salturile, care încalecă pe cai sau se înfruntă în bătălii. Pe aceştia i-am încredinţat, pentru stilizare, foştilor sportivi Constantin Stelian şi Lucian Pudrea, maeştri de arme şi de luptă. Asocierea sportivilor cu eroii filmului nu este întâmplătoare. Studiind istoria epocii, mi-am dat seama că dacii erau sportivi în adevăratul înţeles al cuvântului, fiind îndrumaţi de mici spre practicarea exerciţiilor fizice”.

Articol scris de Marian Burlacu, apărut în numărul 9 al revistei Ilfov Sport din martie 2013.

Comments are closed.